Här är några bilder från tidigare
år som smakprov.
Överst: Från den 22/9 2001
Mitten: I förarehytten på SkJ T21.
Nedan: Från den 30/5 2004.
Mer information om Skånska Järnvägar finns på deras hemsida www.skanskajarnvagar.se
Vagnen är lätt att plocka isär, inget är limmat. Fönsterna sitter låsta med inredningen och är lätta att peta bort. Fönsterbågarna skall målas med Humbrol 62. Det behöver tillverkas ett par rutor till dörrarna på gavlarna.
Korgen målas SJ-röd, underredet svart och taket grått t.ex. Humbrol 67.
Eftersom plattformarna är i grövsta laget tar man bort dessa. Buffertarna bör bytas ut till lite smäckrare mod.98, Perl 2-209. Använder man inte Fleischmannkoppel behöver även dessa bytas ut. Där kopplet sitter finns ett uttag i buffertplankan, här kan man behöva fälla in en ny bit. Det skall sitta en gastub under vagnen t. ex. Perl 1-500 som målas röd.
Taket behöver ändras då takslutet inte ser bra ut. Tittar man på gamla vagnar med plattform ser man att det från början slutade som ett "näbb". På 50-60-talet byggdes de flesta om så att det slutar tvärt ovanför plattformen. Det sattes upp en plåt i välvningen och eftersom modellens tak slutar tvärt fäller vi in en bit plasticard här. Denna målas SJ-röd.
Montera ihop korg och underrede. Sätt lite färg på inredningen och montera fönstren. Sätt även gärna in några Preiserfigurer.
Till plattformsgolv används en bit N-E trä som målas svart. Montera plattformsräcke Perl 4-110, grindar 4-111 och övergångbryggor 4-115. Allt målas svart utom utsidan på räckena som skall vara SJ-röda t.ex Molaks SJ-röd 92.
På sidan sitter destinationsskyltar som kan märkas upp om man har liten vit text. I övrigt skall det vara 3kl i varje ända och eventuellt ett vagnsnummer längst ner i korghörnet. Jag har även märkt min vagn med MSJ, Mellersta Smålands Järnväg. På rambalken skall finnas datum för revision, typ av tryckluftsbroms, antal passagerare och tillverkare. Allt detta finner man på Vva:s stora dekalark.
Foto: Sven Hägg