Utanför
den engelska sydkusten ligger ön Isle of Wight som har en välbesökt
museijärnväg med mycket välhållna tanklok. Till Isle
of Wight och hamnen i Ryde kommer man på 30 min med katamaran från
Portsmouth. En gång i tiden hyste ön ett normalspårigt järnvägsnät
på 89 km. Idag finns det förutom museibanan bara en linje kvar
mellan Ryde och Shanklin. Linjen som är 14 km trafikeras med gamla tunnelbanevagnar
från London. Den som vill besöka veteranjärnvägen kan
ta "tunnelbanetåget" från Ryde och byta i Smallbrook
Junktion till ångtåg.
Tunnelbanevagnar från 1930-talets London anländer till Shanklin.
Isle of Wight Steam Railway startade sin verksamhet för 35 år sedan
på en av de banor som las ner på ön mellan 1952 till 1966.
I samlingarna finns åtta små tanklok och två mindre diesellok
som alla är driftsdugliga. Dessutom elva äldre passagerarvagnar
med direkta insteg i kupéerna plus ett stort antal godsvagnar. Att
så gamla personvagnar används i den dagliga trafiken är ovanligt
för engelska museibanor.
Lokföraren äntrar loket (0-6-0ST Army No.92) inför
returresan till Smallbrook Junktion. Loket levererades till brittiska armén
så sent som 1953 och var periodvis i aktiv tjänst in på
1970-talet.