Reflösa Weckoblad
Nr 19 - 31 augusti 2006
Isle of Wight Steam Railway
Ett resereportage av Anders Lindholm
Utanför den engelska sydkusten ligger ön Isle of Wight som har en välbesökt museijärnväg med mycket välhållna tanklok. Till Isle of Wight och hamnen i Ryde kommer man på 30 min med katamaran från Portsmouth. En gång i tiden hyste ön ett normalspårigt järnvägsnät på 89 km. Idag finns det förutom museibanan bara en linje kvar mellan Ryde och Shanklin. Linjen som är 14 km trafikeras med gamla tunnelbanevagnar från London. Den som vill besöka veteranjärnvägen kan ta "tunnelbanetåget" från Ryde och byta i Smallbrook Junktion till ångtåg.
Tunnelbanevagnar från 1930-talets London anländer till Shanklin.
Isle of Wight Steam Railway startade sin verksamhet för 35 år sedan på en av de banor som las ner på ön mellan 1952 till 1966. I samlingarna finns åtta små tanklok och två mindre diesellok som alla är driftsdugliga. Dessutom elva äldre passagerarvagnar med direkta insteg i kupéerna plus ett stort antal godsvagnar. Att så gamla personvagnar används i den dagliga trafiken är ovanligt för engelska museibanor.
Lokföraren äntrar loket (0-6-0ST Army No.92) inför returresan till Smallbrook Junktion. Loket levererades till brittiska armén så sent som 1953 och var periodvis i aktiv tjänst in på 1970-talet.
Mycket folk på perrongen i Havenstreet när loket tar vatten.
Rundgång vid museibanans ändstation Wootton.
Alla fick faktiskt plats i vagnarna, klart för avgång. Besök gärna http://www.iwsteamrailway.co.uk/ om du vill veta mera.
Frågor eller synpunkter är alltid välkomna med e-post till bladet@lundarallarna.se
Tillbaka till startsidan
Till tidigare nummer