Reflösa Weckoblad

Nr 32 - augusti 2009

Kungsleden 100 år

Klicka på bilden för större version

Fest var det i dagarna tre när Trelleborg firade att Kungsleden fyllde 100 år. Den 6 juli 1909 invigdes färjeleden mellan Trelleborg och Sassnitz av Gustaf V och den tyske kejsaren. En för den tiden stor och viktig infrastruktur satsning, när Sverige var starkt orienterat mot Tyskland. Jubileet firades med en stor folkfest, artistuppträdande, olika utställningar och en jubileumsbok, Det kom också officiella besök från staden Sassnitz och Mecklenburg-Vorpommerns delstatsregering.

I ett sekel har ledens färjor gått över Östersjön till Tyskland, först med passagerare och järnvägsvagnar. Det enda som periodvis stoppat trafiken är två världskrig och svåra isvintrar. Även under det kalla krigets Berlin blockad rullade personvagnarna mellan Stockholm och Berlin. Under 1950/60 -talen kom modernare fartyg som också tog långtradare, bilar och många turister.

Trelleborgs tågfärjeläge i skala N

Bland utställningarna fanns en av stort intresse för mj vänner, en stor modul anläggning i skala N. Några av modulerna föreställde Trelleborgs tågfärjeläge från 1950 - talet med ångfärjorna Starke och Drottning Victoria. Modulerna är byggda enligt standard Fremo N-RE av Jan Svensson, tidigare maskinchef på Kungaledenfärjan Trelleborg. På plats fanns även fem andra medlemmar i föreningen Skånska N, vilka hade byggt övriga moduler i den stora välbyggda anläggningen.

Klicka på bilden för större version
Klicka på bilden för större version Färjorna på modulerna

Tågfärjorna på modulanläggningen är byggda av klippark tillverkade i Tyskland. Drottning Victoria i full skala sjösattes i Newcastle 1909 av varvet Swan Hunter & Wigham Richardson. Drottningen seglade på Kungsleden i hela 69 år. Överfartstiden var i bästa fall ungefär som idag fyra timmar.

Ångfärjan Starke gick av stapeln vid Deutsche Werk i Kiel 1931. Hon levererades som en isbrytande järnvägsgods färja med möjlighet att ta en del passagerare. Starke minsprängdes i svår isgång 1942 utanför den tyska kusten. Bärgades och förlängdes vid Kockums i Malmö, sattes åter i trafik 1946. De båda tågfärjorna Drottningen och Starke blev efter andra världskriget oljeeldade.

Kungsledens födelse

Innan Kungsleden blev verklighet fanns det kommunikationer mellan Trelleborg och Kontinenten. Många försök gjordes av privata ångfartygsbolag att driva post- och passageraretrafik mellan Skåne och Tyskland. Tillsist ingrep riksdagen och beslutade att från 1898 starta en subventionerad linje mellan Trelleborg och Sassnitz. Posttrafiken kunde gå via Trelleborg eftersom det fanns anslutning till stambanan och Stockholm genom LTJ.

Trelleborgs stadsfullmäktige skrev till regeringen redan 1898 om att postångarna borde ersättas av tågfärjor. De växande behoven av inte minst godstransporter gjorde att regeringen tillsatte en utredning om en tågfärjelinje till Tyskland. Efter en grundlig utredning gick det hela i hamn. De svenska och preussiska regeringarna skrev 1907 under ett avtal om att öppna en tågfärjeled. Riksdagen anslog pengar till två färjor och färjelägen i Trelleborg. Rederiet som drev posttrafiken fick ersättning för det upphävda kontraktet. Malmö - Kontinentens Järnväg till Trelleborg övertogs av staten. Och två år senare var det dags att inviga Kungsleden. Femtontusen människor deltog i den festliga invigningen. Staden Trelleborg hade då ungefär hälften så många invånare. En hel del nyfikna reste dit för att få se kungligheter och den nya hamnen.

Klicka på bilden för större version

Den nya leden blev snart en succé med ökat antal passagerare och gods. År 1910 reste 71 000 personer och 72 00 ton gods över Östersjön. År 1930 växte antalet passagerare till 165 000 och godset till 239 000 ton. I dag dominerar gummihjulstransporterna över järnvägstrafiken. Statistiken för 2008 säger, 170 00 personbilar, 2 100 bussar, 35 000 lastbilar, 1675 personvagnar, 54 400 godsvagnar och hela 687 000 passagerare mellan Trelleborg och Tyskland.

Klicka på bilden för större version Källor

Sydsvenskan torsdagen den 2 juli 2009.
Kungsleden 100 år. Gratistidning från Trelleborgs kommun.
Kungsleden Trelleborg - Sassnitz 100 år. Utgiven av Föreningen Gamla Lund.
Redaktör Eric Sandell.
www.trelleborg.se

 

Text och bild, Anders Lindholm

Frågor eller synpunkter är alltid välkomna med e-post till bladet @ lundarallarna.se
Tillbaka till startsidan Till tidigare nummer