Reflösa Weckoblad

Nr 35 - maj 2010

Klicka på bilden för större version

Dieseldagarna i Ängelholm – årets tågfest

Årets hittills största tågfest ägde rum på Sveriges Järnvägsmuseum i Ängelholm den 14-15 maj.
Varje säsongsstart har man i Ängelholm ett publikdragande arrangemang med ett tema, denna vår var temat GM-lok. Enligt museets definition är detta diesellok där motorn kommer från General Motors. Hundratals sådana lok licenstillverkades som bekant av NOHAB i Trollhättan och många exporterades. En del av dessa lok som numera är museilok i Norge och Danmark kom till de välbesökta diseldagarna. Även besökare från våra nordiska grannländer, Tyskland och Storbritannien fanns på plats. I dagarna två kunde man se på och köra diesellok, följa med på tågdiggar turer med GM- dieslar som dragkaft m m.

En reflektion är att det kanske hade varit bättre att vara lite bredare och inte begränsat sig till GM-dieslar. Hade alla lok i programmet kommit så hade det varit OK men nu kändes det lite tomt. Om man inte låst sig vid GM hade man kunnat komplettera med tyska lok som T21, T23 och Tc och Frisch dieslar som Äf och Mo

Klicka på bilden för större version

Vid huvudentrén stod Tågabs TMY 106 i Great Northerns färger. Filmen Dancer in the Dark utspelar sig i USA men spelades in i Sverige. Alltså fick man måla upp ett lok som fanns här i amerikanska färger. Resultatet blev så bra att man behöll målningen

Klicka på bilden för större version

Alltid lika vacker. T43 i de franska färgerna. Var tog detta färgschema vägen. Vad jag vet så förekom det bara på T43 och Z65. Sedan blev the brandgult för hela slanten. Det är bara att tacka IBAB som målat upp T 43 222 i original färgerna

Klicka på bilden för större version

Under ett paraply går det bra att fotografera eller beskåda besökande NOHAB lok från Danmarks- och Norges järnvägsmuseer.

Klicka på bilden för större version

En av fredagens tågturer gick över Söderåsbanan med ett danskt Mz framför svenska 60-tals vagnar. I andra ändan av tåget fanns Banverkets lok som också fick vara med och dra tåget

Klicka på bilden för större version Klicka på bilden för större version

På den tiden när T42 loket till vänster levererades så var detta nog en behaglig arbetsmiljö med tanke på ångloken. Men idag är det allt annat än en behaglig arbetsmiljö. Ljudnivån är hög och när kompressorn går igång så tror man att man står i maskinrummet. Loket körs från samma plats oavsett färdriktning så föraren har en "sladderspegel" till sin hjälp på andra sidan.

Klicka på bilden för större version Klicka på bilden för större version

På NSB Di3 är förarmiljön bättre, större plats, bättre sikt och värmare för kaffeflaskan. Sen kan man ju tycka vad man vill om färgen på inredningen i hytten!!

Klicka på bilden för större version

Vägverket fick inte ha kvar sin Mz (i Sverige kallat TMZ) eftersom det ansågs som olämplig konkurrens. Nu ägs loket av Stena som kör transporter åt Vägverket med det. Man undrar om det hade gått bättre att köra vägsalt med egna lok nu när Vägverket har uppgått i Trafikverket. Man har ju egna lok för makadam transporter.

Klicka på bilden för större version

Denna Z lokomotor med en tenderplog deltog utanför temat.

Text och bild, Anders Lindholm, Ante Rasmusson, Olof Wickström

Klicka på bilden för större version

Frågor eller synpunkter är alltid välkomna med e-post till bladet @ lundarallarna.se
Tillbaka till startsidan Till tidigare nummer