|
Nr 35 - maj 2010
|
|
Dieseldagarna i Ängelholm – årets tågfest
|
Årets hittills största tågfest ägde rum
på Sveriges Järnvägsmuseum i Ängelholm den
14-15 maj.
Varje säsongsstart har man i Ängelholm ett publikdragande
arrangemang med ett tema, denna vår var temat GM-lok. Enligt
museets definition är detta diesellok där motorn kommer
från General Motors. Hundratals sådana lok licenstillverkades
som bekant av NOHAB i Trollhättan och många exporterades.
En del av dessa lok som numera är museilok i Norge och Danmark
kom till de välbesökta diseldagarna. Även besökare
från våra nordiska grannländer, Tyskland och
Storbritannien fanns på plats. I dagarna två kunde
man se på och köra diesellok, följa med på
tågdiggar turer med GM- dieslar som dragkaft m m.
En reflektion är att det kanske hade varit bättre att
vara lite bredare och inte begränsat sig till GM-dieslar.
Hade alla lok i programmet kommit så hade det varit OK men
nu kändes det lite tomt. Om man inte låst sig vid GM
hade man kunnat komplettera med tyska lok som T21, T23 och Tc
och Frisch dieslar som Äf och Mo
|
Vid huvudentrén stod Tågabs TMY
106 i Great Northerns färger. Filmen Dancer
in the Dark utspelar sig i USA men spelades in i Sverige.
Alltså fick man måla upp ett lok som fanns här
i amerikanska färger. Resultatet blev så bra att man
behöll målningen
|
Alltid lika vacker. T43 i de franska färgerna.
Var tog detta färgschema vägen. Vad jag vet så
förekom det bara på T43 och Z65. Sedan blev the brandgult
för hela slanten. Det är bara att tacka IBAB som målat
upp T 43 222 i original färgerna
|
Under ett paraply går det bra att fotografera
eller beskåda besökande NOHAB lok från Danmarks-
och Norges järnvägsmuseer.
|
En av fredagens tågturer gick över
Söderåsbanan med ett danskt Mz framför svenska
60-tals vagnar. I andra ändan av tåget fanns Banverkets
lok som också fick vara med och dra tåget
|
|
På den tiden när T42 loket till vänster
levererades så var detta nog en behaglig arbetsmiljö
med tanke på ångloken. Men idag är det allt annat
än en behaglig arbetsmiljö. Ljudnivån är
hög och när kompressorn går igång så
tror man att man står i maskinrummet. Loket körs från
samma plats oavsett färdriktning så föraren har
en "sladderspegel" till sin hjälp på andra
sidan.
|
|
På NSB Di3 är förarmiljön
bättre, större plats, bättre sikt och värmare
för kaffeflaskan. Sen kan man ju tycka vad man vill om färgen
på inredningen i hytten!!
|
Vägverket fick inte ha kvar sin Mz (i Sverige
kallat TMZ) eftersom det ansågs som olämplig konkurrens.
Nu ägs loket av Stena som kör transporter åt Vägverket
med det. Man undrar om det hade gått bättre att köra
vägsalt med egna lok nu när Vägverket har uppgått
i Trafikverket. Man har ju egna lok för makadam transporter.
|
Denna Z lokomotor med en tenderplog deltog utanför
temat.
|
Text och bild, Anders Lindholm, Ante Rasmusson,
Olof Wickström
|
|
Frågor
eller synpunkter är alltid välkomna med e-post till bladet @ lundarallarna.se
|
Tillbaka till
startsidan |
Till
tidigare nummer |