|
Nr 36 - oktober
2010
|

|
100 år sedan järnvägen kom till Torna Hällestad
|
Torna Hällestad i Lunds kommun firade att det var hundra
år sedan järnvägen kom till byn. Nästan hela
byn kom på fötter i det soliga men stundtals blåsiga
vädret. Att järnvägsrälsen varit uppriven
och stationshuset rivet sedan länge utgjorde inget hinder
för feststämningen. Jubileet firades i dagarna två
den 18-19 september med många olika aktiviteter både
för barn och vuxna. Skånska Jernbanekapellet spelade
mässingsmusik bland gästande veteranfordon. hundar.
hästar och scouter Lundarallarna deltog också i festligheterna
med utställningsbanan "Littrahult".
Järnvägen som kom till Torna Hällestad anno 1910
var en del av banan mellan Dalby - Harlösa - Bjärsjölagård.
Som i sin tur blev en sidolinje till Malmö Simrishamns Järnväg
(MSJ) vilken invigdes redan 1892. Det sista personförande
tåget gick från Torna Hällstads station 1955.
Från början fanns storstilade planer på att bygga
sträckan ända till Sölvesborg men av den linjen
blev det bara en tankebana
|
Ett vykort över Torna Hällestads station
när 1900 talet var ungt
|
Jernbanekapellet underhöll så att
tältet rök.
|
Vid den forna perrongen stod ett tåg som
lockade framförallt barnfamiljer. Veteranbilen är en
Ford Popular, en lågprisbil med topphastigheten 97 km/h
som tillverkades 1953-1962.
|
|
En SJ bus av märket Scania-Vabis B63, levererad
1951. Numera ägs bussen av Helsingborgstrafikens Museiförening.
|
Röd glänste BM Viktor 230 av årsmodell
1959 på 33 hk, denna traktor tillverkades 1955 - 1961.
|
Ytterligare ett tidstypiskt ekipage på
den gamla stationsplatformen. Vad hästen skall med stenskottsreparationer
till var oss dock en gåta
|
Vissa hemligheter borde kanske inte avslöjas
|

I det stora tältet ställde Lundarallarna
ut en modelljärnväg bestående av transportabla
moduler.
|
Källor:
Torna Hällestad - 100 års jubileum, broschyr utgiven
inför banas 100 års jubileum.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Simrishamnsbanan
http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Popular
Text och bild, Anders Lindholm, Berndt Ehinger,
Lennart Persson
|
Frågor
eller synpunkter är alltid välkomna med e-post till bladet @ lundarallarna.se
|
Tillbaka till
startsidan |
Till
tidigare nummer |