Nr 42 - midsommar 2013

Skövde 2013

MJ-säsongen avslutades som vanligt med att ett gäng Lundarallare for till Bankalaset i Skövde. (Se mer om Bankalaset under Evenemang på wnj.se) Som de skåningar vi är kan vi inte åka direkt till Skövde utan behöver stanna för en andra frukost vid Göstas konditori i Smålandsstenar. Här brukar vi stöta ihop med gänget från Malmö Modelljärnvägsklubb, MMJK. Här är det Stefan och Lennart som funderar på om de är mätta nog.

I Skövde visades ett provbygge av ett etsat E-lok med Sture H-drivning och chassi. Loket var utrustat med så kallad CSB-fjädring vilket många byggen som visas i engelska MRJ är försedda med. (CSB står för Continuous Springy Beam). Mer, mycket mer om CSB finns på http://www.clag.org.uk/beam-annex3.html. Hjulen ser ut att vara från HNJ-Verkstad, men om jag förstod Sture rätt så skulle han ta fram egna. Han var inte nöjd med HNJ-Verkstad-hjulen och han visade också upp koppeltappar, M1,4 om jag minns rätt, med insexgrepp så att man kan dra åt dem.

På denna bild skymtar fjädringen som består av tunn pianotråd upphängd i handräckshållare.

En annan kommande lokbyggsats som visades som prototyp var SWB M3/SJ E6 från SMJ

Text och bild - Kjell och Rickard

Möte med en legend

Reflösa Weckoblads utsände besökte Stockholm några dagar och passade då på att besöka tekniska museet, främst för att se en utställning om Christoffer Polhem men tittade naturligtvis även på visningen av modelljärnvägen. Vår utsände hade då turen att få en pratstund med byggaren själv, Uno Milton, som trots ålder var vid god vigör och gjorde service på tågen. Två saker imponerade mycket på vår utsände:

Kontaktledningarna fungerar – det innebär att enbart ellok kan köra på banan. De smäckra kontaktledningarna är knappt skönjbara på en meters avstånd men fungerar trots sin litenhet mycket bra. Något att ta efter? Naturligtvis inte att ha dom strömförande men att låta strömavtagarna ha kontakt med ledningen är verkligen otroligt fint.

Bälgarna mellan snälltågsvagnarna var ”riktiga”, det vill säga ingen luft mellan vagnarna. Preislergubbar/tanter kan alltså utan risk att trilla ner mellan vagnarna gå från vagn till vagn. Uno berättade att han gjort bälgarna med vanligt skrivmaskinspapper som han ristat skåror i, omväxlande på båda sidor, för att sedan vika ihop till en ”dragspelsbälg” - mycket imponerande. De har fungerat i 50 år nu!

Tyvärr blev vår korrespondent så tagen av mötet med legenden att han glömde bort kameran. Istället får vi rekommendera denna film på Tekniska Museets hemsida.

Text - Gunnar och Olof

Tunnelbygge

Från noll-sidan rapporteras att man nu så nätt börjar se hur nollbanan med tunnel skall se ut. Tunneln tog inte så lång tid att bygga som en annan tunnel i Halland

Text och bild - George

Grävmaskin upphittad

En av våra korrespondenter har upptäckt denna Landsverk L-77 i närheten av Landskrona hamn. Enligt facklitteraturen tillverkades dessa mellan 1959 och 1966 men vi skulle gärna se att någon i läsekretsen hörde av sig med mer information och naturligtvis, ännu hellre en bild på en modell.

Text och bild - Anders och Kjell

NALCO

Även J 1341 har fått NALCO utrustning monterad. Även om det börjar och likna ett lok så återstår en hel del att göra. Men sakta och osäkert fortsätter byggandet.

Vårens djupa studier i ämnet NALCO burkar och tillhörande rör, har avslöjat att av Sb-loken så verkar det med stor sannolikhet endast vara 1306 och 1307 som utrustades med NALCO. De gick på kustbanan i Blekinge efter breddningen till normalspår 1957. De övriga tre som gick i Norrland under sina sista aktiva år finns på bilder från 1961-62 utan NALCO-utrustning. Studier av S2 1306 i Kristianstad 1962 visar en ny variant på NALCO-installation - burken på taket och röret utanpå hytten.

Text och bild - Ante och Kjell