Reflösa Weckoblad
Nr 21 - december 2006
Järnvägen 150år Malmö - Lund 1-2 dec

Även om hela året varit präglat av jubileumsaktiviteter så var det inte förrän den första december 1856 som de första delarna av SJ invigdes. Det var sträckorna Malmö - Lund och Göteborg - Jonsered. Följaktigt fick jubileumsaktiviteterna i Lund anstå tills december. Den förste och andre var det så dags, den första december var det för fint folk och den andre december fick allmänheten också åka med. Lundarallarna var naturligtvis på plats och fotograferade. I detta nummer av Reflösa Weckoblad har vi samlat några av våra foton och reflektioner.

SJ nummer 3, Prins August på Lunds central 1/12-06
Rickard

Ångloket F 1200 som förenar dragkraft, snabbhet och skönhet. Dessutom var det teknisk avancerat för sin tid med fyra cylindrar och kompounddrift. F-loket drog passagerarvagnar i trä från 1910-talet mellan Lund och Malmö. Förköpsbiljetterna tog slut samma dag som dom släpptes. Vi andra fick ställa oss i kö på lördagsmorgonen för att komma över de kvarvarande och åtråvärda biljetterna.
Anders

Här kommer F 1200, "Drottningen" bland svenska lok, i den snäva kurvan vid Klosterkyrkan på väg in mot Lund C. Till den väntande publikens besvikelse kom hon med baken först. Det blev att vänta 4,5 timmar innan vi fick se henne i aktion från den rätta sidan vid återfärden till Malmö. Det är inte utan anledning att jag denna dag kom att tänka på William Turners målning "Rain, Steam and Speed"
Kjell

F1200 - framifrån: Mäktigt lok och Sveriges kanske vackraste...
Lars
F1200

F1200 - tendern: Vilket jobb att blankpolera detta badkar!
Lars

Mera F1200

F1200 - från sidan: Stort intresse för ångloket, folk flockades kring hytten och även jag var inne.
Lars

F1200 - backandes in: Vad nu?! Det backar ju in - och på spår 7 dessutom! Vi som trodde på spår 1 och hade perfekt vy där! Jag filmade och min ryska kollega lånade min kamera och fotograferade.
Lars

Rapidloket - SJ littera Ra
Det var trevligt att se det fina Ra-loket i dag. När jag kom hem tog jag fram min gamla Jeco-modell för att jämföra lite med mina nytagna bilder. Modellen ser ut att ha blivit för mycket gul och blå i förhållande till det till originalutseende återställda loket. Åtminstone om man tittar på dessa bilder. Jag försökte efterlikna färgbilden i "Sveriges järnvägar hundra år " när jag målade för 10 - 15 år sedan.
Kjell
Det var en fin lördag i garaget där vår anläggning Littrahult återigen gjorde stor succé. Mycket plåtande, många frågor och ett stort allmänt intresse som gladde oss som var där. När alla andra packat och givit sig iväg och kommunens folk rymt undan stod vi kvar med folk omkring anläggningen som inte kunde få nog, stängningen var 15.00 men när klockan var 15.40 fick vi säga stopp. Under tiden hade koerna skött sitt enligt bildbevis.
Lennart
En gammal bekant hade återvänt till lokaltrafikstationen i Malmö. En gång rullade dessa bussar till fjärran orter såsom Ystad, Dalby, och Simrishamn. Nu var det ett utfärdståg från museiföreningen Östra Skånes Järnvägar som visades upp.
Olof
Ellok D 109 som nyligen i en tysk modelljärnvägstidning fick heta "IKEA på räls". D-loket körde också passagerartåg mellan Lund och Malmö. Det var samma trävagnar som drogs av F-loket därför medföljde en "ångfinka" för att få värme till vagnarna, den syns närmast efter loket.
Anders
Mera tåg
Frågor eller synpunkter är alltid välkomna med e-post till bladet@lundarallarna.se