På underredet sitter spännstag integrerat med en stor behållare. Jag tyckte inte att detta passade och plockade bort det. Vagnen är så pass kort att den klarar sig utan spännstag.
Plattformsräckena fick sitta kvar då de ser bra ut men grindarna skall bort liksom en del detaljer på räckena. Underredet är nu klart för målning, lämpligen svart. Det skall sitta en gastub under vagnen t. ex. Perl 1-500 som målas röd.
Inredningen kan gärna få lite färg men först skall toalettutrymmet skäras bort. Här kan bli plats för en kamin om man vill. Fönsterna monteras och även några Preiserfigurer kan behövas. Snäpp ihop korg och underrede. Byt plattformsgolvet till ett tunt av NE-kvalitet, detta målas svart. Montera Perl-grindar 4-111 och övergångsbryggor 4-115, dessa målas svarta. Sätt på taket och montera de konsoler som finns med i grindsatsen. Sätt även upp en plattformsbelysning, Perl 4-220. En svensk vagn är dessutom utrustad med slutsignalhållare, Perl 5-001.
Dekaler monteras efter tycke. Där det gjordes ny plankning kan man sätta en 3kl. På rambalken kan det sitta revisiondatum, tillverkare, antal passagerare etc. vid fotstegen brukar det stå littera, min vagn heter C9. Dekaler har jag plockat från ett Vva-ark. Sätt på hjul, koppel och tryckluftslangar, de slangar som medföljer ser bra ut även om de inte är helsvenska.
Vagnen är nu klar att sättas i trafik.
På korgsidorna sitter det en del skyltar. Den ovan mittfönstret kan pillas bort och hålet spacklas. Den mitt på korgen kan sitta kvar då många vagnar hade destinationsskyltar här som t.ex. Malmö-Ystad. De små som sitter ute vid korgslutet kräver mer jobb, de är gjutna i plasten. Jag använde ett rakblad och hyvlade bort dem försiktigt och skar därefter ny rillning i plankningen. Eventuella missar kan delvis döljas med dekaler.
I gavlarna skall borras hål för ledstänger.
Frågor eller synpunkter är alltid välkomna med e-post till bladet@lundarallarna.se