Isle of Man Railways öppnades för trafik 1873. Den 25 km långa sträckan Douglas - Port Egin, som idag finns kvar, är från 1874. Den har spårvidden 3 ft (914 mm) och trafikeras av tåg dragna av fantastiskt välskötta små tanklok, 2-4-0, byggda av Beyer Peacock. Det äldsta loket, nr 1 "Sutherland" från 1873, drog invigningståget och är idag efter revision åter i trafik. Personvagnarna är betydligt yngre, de äldsta bara från 1881.
I Douglas finns en 3 km lång hästspårväg från 1876. Den går längs strandpromenaden, från Victoria Pier nära järnvägstationen, till Derby Castle där vagn- och häststallar finns.
Härifrån utgår också The Manx Electric Railway norrut mot Laxey och Ramsey. Det är en spårväg, även den med spårvidden 3 ft, som byggdes 1893-99. Än idag trafikeras den av motorvagnar från tiden 1893 - 1906. Den från 1893 är världens äldsta i trafik varande spårvagn.
P.g.a. tidsbrist missade jag tyvärr sådana saker som järnvägsmuseet i Port Egin, spårvagnsmuseet i Ramsey, motorcykelmuseet i Bungalow, vikingalämningar, m.m. m.m. men några tåg, spårvagnar, vacker natur, gamla kyrkor och borgen i Castletown hann jag i alla fall med. En vecka på Isle of Man rekommenderas om man vill se alla sevärdheterna ordentligt.
Mer om Isle of Mans järnvägar finns att läsa i TÅG nr 3, 5 och 8 från 1986. På internet kan man också hitta massor om man "Goooooglar".
Frågor eller synpunkter är alltid välkomna med e-post till bladet@lundarallarna.se